Τρίτη, 9 Ιανουαρίου 2018

ΖΗΣΤΕ ΜΙΑ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ, ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ!

Γιώργος Μπουμπούσης
Το παραμύθι ως μέσο εμπλουτισμού του προφορικού λόγου!
Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα και η γιορτινή ατμόσφαιρα με το αναμμένο τζάκι, το χριστουγεννιάτικο έλατο, τις μυρωδιές από τα κεράκια και τα γλυκά αλλά και τα φωτάκια να αναβοσβήνουν σε πολλές γωνιές του σπιτιού, ευνοούν τη διάθεση να πούμε και να ακούσουμε παραμύθια.
Η αξία του παραμυθιού στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της φαντασίας του παιδιού έχει επισημανθεί από τους ψυχολόγους αρκετά συχνά. Σημαντικότατη όμως είναι η συμβολή του στην ενίσχυση της προφορικής ομιλίας του παιδιού και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του.
Ζούμε σε μια εποχή που η εικονική πραγματικότητα έχει αποδυναμώσει τον λεξιλογικό πλούτο του ανθρώπου και ιδιαιτέρως των παιδιών. Οι δάσκαλοι συχνά παραπονιούνται ότι οι μαθητές απαντούν μονολεκτικά στις ερωτήσεις ή μειονεκτούν στην γραπτή περιγραφή γεγονότων, κάτι που συμμερίζονται και αρκετοί γονείς. Δεν είναι δύσκολο να υποθέσουμε ότι μέρος της ένδειας αυτής οφείλεται στην δύναμη της ηλεκτρονικής εικόνας: ο σύγχρονος άνθρωπος κατακλύζεται καθημερινά από εκατοντάδες εικόνες στον υπολογιστή του, την τηλεόραση, το τάμπλετ κτλ που μπορούν να του δείξουν πράγματα ασύλληπτα, ακόμα και για την ίδια του τη φαντασία. Έτσι, «επαναπαύεται» στο έτοιμο, σε αυτό που βλέπει μπροστά του και αδυνατεί να σκεφτεί για το αφηρημένο, για εκείνο που δεν φαίνεται και δεν οπτικοποιείται. Ο λόγος αδρανεί και το λεξιλόγιο αρκείται σε βασικές έννοιες.
Το παραμύθι μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για τον γονιό και τον εκπαιδευτικό που προσπαθούν να ενισχύσουν την έκφραση και τον λεξιλογικό πλούτο του παιδιού, για δύο κυρίως λόγους: α) γιατί το ίδιο το παραμύθι χρησιμοποιεί ως κινητήρια δύναμη τη φαντασία, την πλοκή, εκείνο που δε φαίνεται αλλά υπάρχει στο μυαλό μας και β) επειδή συνεχίζει να αποτελεί αγαπημένη ενασχόληση των παιδιών μέχρι και την ηλικία των 10 περίπου χρόνων.
Επομένως διαβάστε, αλλά κυρίως φτιάξτε, με τα παιδιά σας παραμύθια. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάνετε τη διαδικασία εξαιρετικά προσφιλή σε αυτά.
Αρχικά φροντίστε να μη θυμίζει η ατμόσφαιρα σχολικό μάθημα. Χωρίς άγχος από μέρους σας «ότι πρέπει να ειπωθούν πολλά και σημαντικά πράγματα», ξεκινήστε με τα βασικά. Αφήστε το παιδί να πλάσει τον ήρωα, να του δώσει υπερδυνάμεις, μαγικά αντικείμενα, βοηθούς αλλά και αντιπάλους. Διακριτικά, παρέχετέ του όμορφα επίθετα, καινούρια ουσιαστικά και ρήματα, προσδιορισμούς ( τοπικούς, χρονικούς κτλ), ώστε να περιγράψει τη σκέψη του και να χτίσει την ιστορία του. Χρησιμοποιήστε αγαπημένα παιχνίδια ( κούκλες, κάστρα, άλογα, αυτοκινητάκια, αρκουδάκια κτλ) για να γίνει το παραμύθι πιο θελκτικό και οικείο στο παιδί.
Ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιώ αρκετά συχνά, όταν συνεργάζομαι με παιδιά για τη δημιουργία παραμυθιού, είναι ότι έχουν τη δύναμη με τα λόγια και τις λέξεις τους να επηρεάσουν την τύχη του ήρωά του. Όσο πιο λεπτομερώς περιγράφουν την κατάσταση, τόσο μεγαλύτερη επιρροή έχουν στη ζωή τους! Η αίσθηση αυτής της παντοδυναμίας αρέσει στα παιδιά και τις περισσότερες φορές ψάχνουν να πουν πολλά για να σφραγίσουν τη μοίρα του ήρωα ή των οικείων του.
Βοηθήστε λοιπόν το παιδί σας να φτιάξει παραμύθια, αν θέλετε να εμπλουτίσετε τον προφορικό του λόγο. Είναι μια διαδικασία που ξεκινάει νωρίς, από τη στιγμή κιόλας που εκείνο καταλαβαίνει και αρχίζει να μιλά. Απαιτεί από εσάς χρόνο, συνέπεια, υπομονή και καλή διάθεση. Σίγουρα όμως τα αποτελέσματα αξίζουν κάθε προσπάθεια από μέρους σας.
Άλλωστε, δεν αποτελεί πάντοτε συναρπαστική εμπειρία μια βουτιά με τα παιδιά σας στον μαγικό κόσμο των παραμυθιών;

* O Γιώργος Μπουμπούσης είναι Παιδοψυχολόγος – Εκπαιδευτικός, Msc Σχολικής Ψυχολογίας

Πηγή: http://www.parents24.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.