ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 24η
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορίνθου κ.κ. Διονύσιος στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Περαχώρα
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
Πρός
τόν Ἱερόν Κλῆρον, τίς Μοναστικές Ἀδελφότητες καί τόν Εὐσεβῆ Λαό τῆς Ἀποστολικῆς μας Ἱερᾶς Μητροπόλεως.
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά, Χριστιανοί μου εὐλογημένοι καί παμφίλτατοι οἱ περί τήν Κορινθία,
«Ποῦ ἐστιν ὁ Τεχθείς Βασιλεύς;»
(Ματθ. β, 2).
«Διέλθωμεν δή ἕως Βηθλεέμ...»
Ἀγωνιῶδες ἐρώτημα τῶν Μάγων. Μὲ θερμὸ ἐνδιαφέρον ἠρεύνων τὸν «κραταιὸν Ἄνακτα», «ποῦ ἐστιν ὁ τεχθείς Βασιλεύς;». Ἐρώτημα σοβαρὸ γιὰ τὴν πρὸ Χριστοῦ ἀνθρωπότητα. Ἐρώτημα πανανθρώπινο, ἀφοῦ κάθε ἄνθρωπος ποθεῖ νὰ εὕρῃ τὸν Θεόν καθώς τὸ πλάσμα ἀναζητᾶ τὸν Πλάστη του.
Εἶναι ὅμως σήμερα ἐπίκαιρο τὸ ἐρώτημα αὐτό; Ποῦ εἶναι ὁ Χριστός, ποῦ εἶναι ὁ Ἐνανθρωπήσας Θεός; Ποῦ θὰ εὕρῃ ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος τὸν Χριστόν;
Ἡ ἀπάντησις στὸ ἐρώτημα τῶν Μάγων δίδεται ἀπὸ τήν ἀπόφασι τῶν Ποιμένων: «Διέλθωμεν δὴ ἕως Βηθλεέμ...». Οἱ «Μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν», οἱ σοφοί, οἱ μορφωμένοι, οἱ ἐγγράμματοι, οἱ ἄνθρωποι τοῦ πνεύματος, οἱ Ἐπιστήμονες λαμβάνουν τὴν ἀπάντησι ἀπὸ τοὺς Ποιμένες, τοὺς ἀγραμμάτους, τοὺς κατὰ κόσμον ἀμόρφωτους. Οἱ ἄνθρωποι τῶν πόλεων, οἱ πολιτισμένοι ἀπὸ τοὺς κατοίκους τῆς ὑπαίθρου, τοὺς ἀπόκοσμους. «Οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες», οἱ εἰδωλολάτρες, οἱ Ἐθνικοὶ ἀπὸ τοὺς Ἰουδαίους, τοὺς γνωρίζοντες τὸν ἀληθινὸ Θεό!
Ἄς φέρωμε, λοιπόν, τὰ γεγονότα τῆς Θείας Ἐνανθρωπήσεως κατὰ νοῦν γιὰ νὰ λάβωμε καὶ ἐμεῖς τὴν ἀπάντησι.
Πλησίον στὸ σπήλαιο, ὅπου ἐγεννήθη ὁ Χριστός, ὑπῆρχε ὁ ἀγρὸς τοῦ Βοόζ, ὅπου ὁ Πατριάρχης Ἰακὼβ ἔστησε τὴν σκηνή του γιὰ νὰ κλαύσῃ τὴν σύζυγό του Ραχήλ˙ ἐκεῖ ἡ Ροὺθ μάζευε στάχυα γιά νά παρασκευάσῃ ψωμί καί νὰ θρέψῃ τὴν πεθερὰν της Νωεμέ˙ ἐκεῖ τό παιδάριον Δαβὶδ ἐφύλασσε τὰ ποίμνια τοῦ πατέρα του Ἰεσσαί.
Ἐκεῖ ἀκριβῶς οἱ Ποιμένες φυλάσσοντες τὰ ποίμνιά τους ἐν μέσῳ τῆς νυκτὸς ἐξύπνησαν ἀπὸ τοὺς Ἀγγελικοὺς ὕμνους. Φῶς λάμπρο τούς περιέλουσε, ἐνῷ αὐτοὶ κατελαμβάνοντο ἀπὸ εὐσεβῆ φόβο, ποὺ τὸν ἐνίκησε ἡ Ἀγγελικὴ ἐμφάνισις μὲ τοὺς λόγους: «Μὴ φοβεῖσθε˙ ἰδοὺ γὰρ εὐαγγελίζομαι ὑμῖν χαρὰν μεγάλην, ἥτις ἔσται παντὶ τῷ λαῷ, ὅτι ἐτέχθη ὑμῖν σήμερον Σωτήρ, ὃς ἐστι Χριστὸς ὁ Κύριος ἐν πόλει Δαβὶδ» (Λουκ. β’, 10-11).
«...Καὶ συνέβη, ὅταν οἱ ἄγγελοι ἔφυγαν ἀπ᾿ αὐτοὺς καὶ ἐπῆγαν εἰς τὸν οὐρανόν, τότε καὶ οἱ ἄνθρωποι, δηλαδὴ οἱ ποιμένες, εἶπον μεταξύ των˙ ἄς περάσωμεν λοιπὸν διὰ μέσου τῆς πεδιάδος μέχρι τῆς Βηθλεὲμ καὶ ἄς ἴδωμεν αὐτό, ποὺ μᾶς εἶπεν ὁ ἄγγελος, ὅτι ἔγινε καὶ τὸ ὁποῖον μᾶς ἐγνωστοποίησεν ὁ Κύριος» (Λουκ. β’, 15).
Τὸ μικρὸ παιδὶ τὸ «ἐσπαργανωμένον», ποὺ ἀνέκειτο στὰ ἄχυρα τῆς Φάτνης καὶ ἐθερμαίνετο ἀπὸ τὴν ἀναπνοὴ τῶν ζώων, εἶναι ὁ Σωτήρ, ὁ ἐπηγγελμένος ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς ἀνθρωπίνης ὑπάρξεως, ὁ προκατηγγελμένος ἀπὸ τοὺς Προφῆτες, ὁ προσδοκώμενος ἀπὸ ὁλόκληρη τὴν ἀνθρωπότητα.
Καὶ τὸ «παιδίον» τοῦτο ἔγινε ὁ πραγματικὸς Σωτήρας μας, διὰ τῆς ἐνανθρωπήσεώς Του.
Ὁ Κύριος εἶναι ὁ Σωτήρας μας διὰ τῆς διδασκαλίας Του.
Ὁ Κύριος εἶναι ὁ Σωτήρας μας διὰ τοῦ παραδείγματός Του.
Ὁ Κύριος εἶναι ὁ Σωτήρας μας διὰ τοῦ Πάθους Του καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του.
Καί ἡ ἀπάντησις στὸ ἐρώτημα «Ποῦ ἐστιν ὁ τεχθείς Βασιλεύς;», ποῦ εἶναι ὁ Θεός; Εἶναι: ὅτι ὁ Θεὸς εὑρίσκεται στὴν Βηθλεέμ! Ἐκεῖ «ἀνεῦρον τὴν τε Μαριὰμ καὶ τὸν Ἰωσὴφ καὶ τὸ βρέφος…» (Λουκ. β’, 12) οἱ Ποιμένες, οἱ ἁγνοὶ ἄνθρωποι τῆς ὑπαίθρου. Ἐκεῖ ἀνεῦρον τὸ Θεῖον Βρέφος καὶ οἱ Μάγοι. Σοφοί αὐτοί, ἔνδοξοι, ἄνθρωποι τῆς Ἐπιστήμης καὶ τῶν Γραμμάτων «πεσόντες προσεκύνησαν αὐτῷ» (Ματθ. β’ 11).
Γίνεται, λοιπόν, ἀντιληπτό ὅτι τόν Θεὸν Τόν εὑρίσκομεν ὅταν ἔχουμε τὴν ἁγνότητα τῶν Ποιμένων καὶ τὴν ταπείνωσι τῶν Μάγων. Ποῦ; Στὴν Βηθλεέμ! Ὅπου «Βηθλεέμ» ἑρμηνεύεται «Οἶκος Ἄρτου», «ἔστι δὲ αὕτη ἡ Ἐκκλησία, εἰς τὴν ὁποίαν εὑρίσκεται ὁ νοητὸς ἄρτος Χριστὸς» ἐπεξηγεῖ ὁ Ἁγ. Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης. Ὁ ἀγρὸς ὅπου ἡ Ροὺθ μάζευε στάχυα γιὰ νὰ θρέψῃ μέ τόν ἄρτο πού θά παρασκεύαζε ἀπ᾿ αὐτά τὴν πεθερὰν της Νωεμέ.
Ὁ Θεὸς εὑρίσκεται ἐπὶ τῆς Ἁγίας Τραπέζης, ὅπου «ὁ ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβὰς» (Ἰω.στ’, 51), ὅπως διεκήρυξε ὁ Ἴδιος ὁ Ἰησοῦς καὶ ὅπως στὴν συνέχεια εἶπε: «Ἡ σὰρξ μου ἀληθῶς ἐστι βρῶσις, καὶ τὸ αἷμά μου ἀληθῶς ἐστι πόσις. Ὁ τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἐν ἐμοὶ μένει, κἀγώ ἐν αὐτῷ» (Ἰω. στ’, 55-56).
Πεινᾶς, ἄνθρωπε, τὴν σωτηρία σου; Διψᾶς, ἄνθρωπε, τὴν λύτρωσί σου ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὰ ἐπίπονα τῆς ἁμαρτίας; Ἔλα στὴν Ἐκκλησία, στὴν «Βηθλεέμ». Ἐδῶ θὰ γνωρίσῃς τὸν Σωτῆρα καὶ Λυτρωτὴν Ἰησοῦν Χριστόν.
Γνώριζε, ὅμως, ὅτι ἄνθρωποι ἐγωϊστές, ποὺ ζητοῦν νὰ κρίνουν καὶ νὰ ἀνακρίνουν τὰ πάντα καὶ νὰ πολυπραγμονοῦν, δὲν μποροῦν νὰ δοῦν τὸν Θεόν. Ἄνθρωποι ποὺ δουλεύουν στὰ πάθη τους δὲν δύνανται νὰ δοῦν τὸν Ἅγιον Θεόν, ἀφοῦ ὁ Ἴδιος, ὁ Αἰώνιος Λόγος τοῦ Παντοκράτορος Θεοῦ, ὁ Κυρίαρχος καὶ Κυβερνήτης τοῦ σύμπαντος, ταπεινοῦται καὶ ὑποτάσσεται στὴν Ἁγία Παρθένο Μητέρα Του καὶ στὸν Δίκαιο Ἰωσὴφ καὶ μὲ τὸ παράδειγμά Του δίδει σὲ μᾶς τὸ παράδειγμα τῆς ταπεινώσεως. Ἀλλὰ καὶ ὁ Ἴδιος, ἀφοῦ ἔζησε ἀναμαρτήτως ἐπὶ τῆς γῆς, ὥστε μέ παρρησία νὰ λέγῃ «Τὶς με ἐλέγχει περὶ ἁμαρτίας;» (Ἰω. η’, 46) ἀπὸ τοῦ λίκνου του, ἀκόμη, ἀνυψώνει τὴν παρθενία καὶ τὴν ἁγνότητα. Ἔχει μητέρα ἰδανικῆς ἁγνότητος, τὴν Παρθένο Μαρία, ἡ ὁποία εἶναι ὁ τύπος καὶ ἡ προστάτις τῶν παρθένων. Ἔχει παράπλευρόν της τὸν τροφέα Του τὸν Ἰωσὴφ τύπο τῆς σωφροσύνης, πιστὸ προστάτη τῆς Παρθένου. Αὐτὸς δὲ ὁ Ἴδιος εἶναι ἡ πηγὴ τῆς ἁγιότητος.
Τὸ Ἴδιο Του τὸ Σῶμα θὰ δώσῃ ὡς τροφὴ τῶν ἁγνῶν, τῶν σωφρόνων καὶ τῶν ταπεινῶν στὸ Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας καὶ ὁ Ἴδιος θὰ δώσῃ στοὺς ἀνθρώπους τὴν δύναμι νὰ κατορθώσουν μέσα ἀπὸ τὴν ἀνθρώπινη σάρκα τὴν ἁγιότητα τῶν Ἀγγέλων, ὅπως ἀκριβῶς στὸ σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, Ἄγγελοι καὶ ἄνθρωποι, Ἐθνικοὶ καὶ Ἰουδαῖοι, Μάγοι μὲ τὰ δῶρα, πλούσιοι, γίνονται δεκτοὶ καὶ Ποιμένες πτωχοὶ εἶναι εὐπρόσδεκτοι, νέοι καὶ γέροι, ἀφοῦ καταργεῖ τὸ χάσμα τῶν ἡλικιῶν καὶ τὴν ἀπόστασι τῶν γενεῶν. Ὅλους τούς δέχεται τὸ Νήπιον τῆς Βηθλεέμ. Ἦλθε στὸν κόσμο «ὁ τῶν ὅλων κοσμήτωρ» καὶ θὰ ἁπλώσῃ τὰ ἄχραντα χέρια Του ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ, «ἵνα τὰ τέκνα τοῦ Θεοῦ τὰ διεσκορπισμένα συναγάγῃ εἰς ἕν» (Ἰω. ια’, 52) καὶ ὅλοι ἐμεῖς νὰ ἀποτελέσωμε τὴν Ἁγίαν Του Ἐκκλησίαν, νὰ γίνωμε πιστὰ τέκνα τῆς Μίας, Ἁγίας, Καθολικῆς καὶ Ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας καὶ τότε θὰ χαροῦμε χαρὰν μεγάλην «…. ὅτι ἐτέχθη ὑμῖν σήμερον Σωτὴρ» (Λουκ. β, 11) ἐν Βηθλεέμ τῇ πόλει.
Αὐτῷ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰῶνας. Ἀμήν.
Χρόνια Πολλὰ καὶ σωτήρια!
Διάπυρος πρός Χριστόν Γεννηθέντα εὐχέτης Σας
μετά στοργῆς καί ἀγάπης πολλῆς
Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΚΑΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ο ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.