Υπάρχει ένα ζήτημα διαπαιδαγώγησης του κοινού απέναντι στο δέντρο. Στο δέντρο, είπατε; Ναι, στο δέντρο. Το δέντρο ως μονάδα, ως αντίληψη ή ως πρόκληση είναι ένα στοιχείο τόσο πολιτικό όσο και μια πολιτική επιδομάτων, ίσως μάλιστα να χρειάζεται και ένα δέντρο-pass. Το δέντρο έχει φίλους και εχθρούς, αλλά, αν επιτρέπετε, οι εχθροί είναι περισσότεροι, διότι όσοι αδιαφορούν δεν λογίζονται και ως φίλοι.
Και το δέντρο, έτσι όπως βάλλεται από παντού, όπως άτσαλα κλαδεύεται και κυρίως έτσι όπως καίγεται, πολλά έχει να μας πει όχι μόνο για την πολιτική και κοινωνική κουλτούρα μας, αλλά κυρίως για το πώς αντιλαμβανόμαστε τη θέση μας στον κόσμο.
Εχει εθιστεί ο μέσος πολίτης στην είδηση των πυρκαγιών που καθησυχάζει ότι δεν κινδυνεύουν περιουσίες. Είναι λογικό να αποτελεί προτεραιότητα η ιδιωτική περιουσία. Και εμείς όλοι αν ήμασταν αντιμέτωποι με τις φλόγες, πρώτη έννοια θα είχαμε τη διάσωση του σπιτιού μας. Ομως, όπως και να το δει κανείς, ούτε η κλιματική αλλαγή αποτελεί δικαιολογία ούτε οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, όταν απουσιάζει όλο εκείνο το ψυχικό και πολιτισμικό υπόστρωμα που θα μπορούσε να δεχθεί το «ιερό» δέντρο ως σύμβολο υγείας, ανάπτυξης και πολιτισμού.
Σε μια ιδεατή κοινωνία, η φλεγόμενη Ηλεία και η φλεγόμενη Φωκίδα θα είχαν προκαλέσει κύμα αντιδράσεων, καθώς ο ελαιώνας της Αμφισσας και τα πευκοδάση της Δυτικής Πελοποννήσου είναι εθνικός πλούτος. Και δεν είναι μόνο ένα μέγεθος οικονομικό, διόλου αμελητέο, αλλά εμπεριέχουν άυλες παρακαταθήκες για το τι σημαίνει εθνικός χώρος, για το τι σημαίνει ελληνικό τοπίο, για το τι, εντέλει, συνιστά την Ελλάδα πέρα από μετρήσιμα μεγέθη.
Το δέντρο λοιπόν του δάσους, αλλά και το δέντρο του άστεως, είναι μεγέθη πολιτικά όσο και μεγέθη πολιτισμικά. Ελέγχει –το δέντρο– την ποιότητα της καθημερινότητας, βελτιώνει τις κλιματικές συνθήκες, ορίζει την ιδέα του τόπου, συνδέεται με την οικονομία και τον τουρισμό. Και οι δύο εκδοχές, πολιτική και πολιτισμική, συγκλίνουν σε στοιχεία άυλα, που μετρούν επιστήμονες της συμπεριφοράς. Είναι δηλαδή το δέντρο ένας δείκτης πολιτισμού που υπόκειται σε μεταβλητές. Ενας τρόπος για να διαβάσει κανείς μια κοινωνία. Δείξε μου το δέντρο σου, να σου πω ποιος είσαι.
Πηγή: https://www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.