Οι συντελεστές της “Μανταλένας”, μετά την προβολή της ταινίας
στο Α’ Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου
Η 1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου έγινε από τις 20-26 Σεπτεμβρίου 1960 στον κινηματογράφου "Ολύμπιον". Το πρόγραμμα χωριζόταν σε τρία μέρη: α) το κυρίως διαγωνιστικό με 4 ταινίες μεγάλου μήκους β) τις αναδρομικές προβολές των καλύτερων ταινιών παραγωγής 1955-59 (9 ταινίες) γ) τις μικρού μήκους (10 ταινίες).
Η γενική ατμόσφαιρα της πρώτης βραδιάς ήταν μάλλον ψυχρή, αν αναλογισθούμε τα μετέπειτα "θερμά" βράδια του Φεστιβάλ. Το κοινό αν και ήταν αρκετό, παρέμεινε αδιάφορο μέχρι το τέλος, ίσως γιατί απουσίαζαν οι καλλιτέχνες που θα έδιναν κάποια αίγλη στα εγκαίνιά του. Μ' ελάχιστες εξαιρέσεις (Κατίνα Παξινού, Στρατής Μυριβήλης, Αντιγόνη Βαλάκου, Αννα Συνοδινού κ.α.), η πλειοψηφία του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου σνόμπαρε το Φεστιβάλ, όπως οι "επίσημες αρχές" της πόλης και της κυβέρνησης. Αλλά και πολλά μέλη της κριτικής επιτροπής απουσίαζαν με το αιτιολογικό ότι είχαν ήδη δει τις ταινίες στην Αθήνα.
Μέσα στη βιασύνη τους να γίνει το Φεστιβάλ, οι οργανωτές παρέλειψαν να αναρτήσουν πανό ή να κολλήσουν αφίσες, που να δείχνουν ότι όντως στην πόλη γίνεται κάποια εκδήλωση. Οι ελάχιστες αφίσες τοιχοκολλήθηκαν μια μέρα πριν τη λήξη της. Μέρα με τη μέρα όμως το κοινό γινόταν πολυπληθέστερο και πιο θερμό, με αποκορύφωμα της τελευταία μέρα, που παρατηρήθηκε έλλειψη εισιτηρίων, ενώ από νωρίς γίνονταν πηγαδάκια στην πλατεία Αριστοτέλους. Ηδη τα πράγματα είχαν αρχίσει να στρώνουν από τη δεύτερη μέρα του Φεστιβάλ με την προβολή του "Ποταμού" (στην εκδοχή του Κούνδουρου), που χειροκροτήθηκε θερμά, ενώ την ίδια τύχη είχε ο "Μακεδονικός γάμος" του Τάκη Κανελλόπουλου, που θεωρήθηκε η μεγάλη έκπληξη της εκδήλωσης και για πολλούς ανταποκριτές εφημερίδων η ταινία που δικαίωσε και καταξίωσε το Φεστιβάλ.
Πριν τον Κανελλόπουλο προβλήθηκαν τα "Δάση μας καίγονται", μια παραγωγή του Υπουργείου Γεωργίας, που είχε την τιμή ν' αποτελέσει της πρώτη εύθυμη νότα του Φεστιβάλ, με τα κοροϊδευτικά χειροκροτήματα και τους καγχασμούς του κοινού, που εγκαινίαζε μια παράδοση, η οποία θ' αποτελέσει στο μέλλον βασικό χαρακτηριστικό του "θερμού" κλίματος της εκδήλωσης.
Οι προβολές έκλεισαν με τη "Μανταλένα" του Ντ. Δημόπουλου, που παρακολούθησε πλήθος κόσμου με την παρουσία αρκετών καλλιτεχνών, οι οποίοι είχαν έρθει από την Αθήνα (Αλίκη Βουγιουκλάκη, Γκέλυ Μαυροπούλου, Μάνος Κατράκης, Μάρω Κοντού, Ρίκα Διαλυνά, Μίμης Πλέσσας κ.α.). Μετά την προβολή δόθηκε δεξίωση στην εξοχική βίλλα του προέδρου της ΔΕΘ, αλλά την ειδυλλιακή αυτή ατμόσφαιρα χάλασαν της άλλη μέρα τα παρατράγουδα που έγιναν στην κριτική επιτροπή, όπου με έγγραφο του Υπουργείου Βιομηχανίας αποκλείσθηκαν από τις συνεδριάσεις της, ο Μ. Νικολούδης, εκπρόσωπος της Ενωσης Παραγωγών και ο Δ. Σακελλαρίου, εκπρόσωπος των Τεχνικών Κινηματογράφου. Ο μεν πρώτος γιατί είχε ταινία που διαγωνιζόταν, ο δε δεύτερος γιατί ήταν μέλος χωρίς δικαίωμα ψήφου!
Η κριτική επιτροπή πάντως φρόντισε να βραβεύσει όλες τις ταινίες που συμμετείχαν (δεν ήταν εξάλλου και πολλές), ώστε να μη μείνει κανείς απογοητευμένος. Σε γενικές γραμμές τα βραβεία ήταν μάλλον δίκαια και δεν εκφράστηκαν σοβαρά παράπονα, σε αντίθεση με τις επόμενες χρονιές. Η τελετή της απονομής των βραβείων έγινε τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου στη Λέσχη Αξιωματικών, κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης επίσημης δεξίωσης. Την αναγγελία τους έκανε ο Στρατής Μυριβήλης, πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, που ευχήθηκε την επόμενη χρονιά να παρουσιασθούν πιο σημαντικές ταινίες, αλλά και ο ελληνικός κινηματογράφος ν' αξιοποιήσει τη λογοτεχνία μας. Τα βραβεία έδωσε στους νικητές η Κατίνα Παξινού, ενώ προς το τέλος της βραδιάς ο Γιώργος Οικονόμου έθεσε σε πλειοδοσία ένα χορευτικό γύρο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Τυχερός ο εφοπλιστής Μάριος Νομικός που πρόσφερε 30.000 για να έχει αυτή την τιμή! Η βραδιάς πάντως άφησε τόσο καλές εντυπώσεις, ώστε τα "Νέα" έγραψαν την άλλη μέρα ότι "η εσπερίς αυτή απετέλεσε το λαμπρότερον ίσως μεταπολεμινόν γεγονός στην κοσμικήν ζωήν της Θεσσαλονίκης".
Πηγή: http://www.filmfestival.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.