Του Χρίστου Δήμα*
Ο πολύπαθος δημόσιος τομέας έχει τα τελευταία χρόνια γνωρίσει μεταρρυθμίσεις και μεταρρυθμίσεις. Μπορεί πια να μη συναθροίζονται απολυμένοι δημόσιοι υπάλληλοι στην Πλατεία Κλαυθμώνος, ωστόσο οι στοίβες με τα δημόσια έγγραφα που υπάρχουν στους διαδρόμους και τα υπόγεια των κρατικών υπηρεσιών είναι μια πραγματικότητα.
Αν σ' αυτά συνυπολογίσει κανείς τις χαμένες εργατοώρες σε ουρές και την ταλαιπωρία του πολίτη που ξυπνάει από τα χαράματα προκειμένου να πάρει νωρίς το «μαγικό χαρτάκι» με τη σειρά προτεραιότητας, τότε δημιουργείται μια εικόνα που δεν τιμά τη χώρα.
Η νέα εποχή της δημόσιας διοίκησης, όμως, δεν έχει ανάγκη από μια αδιάκριτη απαξίωση όσων έγιναν τα τελευταία χρόνια, αλλά από στοχευμένες παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν τη δουλειά των δημοσίων υπαλλήλων και θα προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη. Κινήσεις κλειδιά προς την εξέλιξη αυτή είναι δύο: Η ενοποίηση των βάσεων δεδομένων και η δημιουργία ενός δικτύου προσβάσιμου από όλες τις υπηρεσίες που να απαλλάσσει τον πολίτη από την ταλαιπωρία στις ουρές, αλλά να τον υποχρεώνει σε ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Δημόσιο.
Αν καταφέρουμε και πετύχουμε ενοποίηση των βάσεων δεδομένων μέσα από ένα κοινό δίκτυο, με εύκολη πρόσβαση όλες οι υπηρεσίες του κράτους, θα έχουμε κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα για να εξαλείψουμε τις καθυστερήσεις στην έκδοση τυπικών αποφάσεων. Και ταυτόχρονα με την υποχρεωτική πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών με το Δημόσιο τα οφέλη θα είναι σημαντικά: Λιγότερες επισκέψεις σε κρατικές υπηρεσίες, μικρότερο διοικητικό κόστος, περισσότερη ευελιξία για τους δημοσίους υπαλλήλους και λιγότερες πιθανότητες για διαφθορά.
Οι στόχοι της επόμενης μεταρρύθμισης στη δημόσια διοίκηση πρέπει να είναι συγκεκριμένοι:
Απλούστευση διαδικασιών. Προκειμένου οι υπηρεσίες του κράτους να συγκεντρώνουν τα έγγραφα του κάθε πολίτη εύκολα και άμεσα –δίχως την παρέμβαση του– μέσω ενός κοινού δικτύου πληροφοριών. Όταν πετύχουμε να μειωθεί ή να εξαλειφθεί το κενό στη σύνδεση των υπηρεσιών, θα έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα που θα περιορίσει σημαντικά τον χρόνο αναμονής και την ταλαιπωρία στις δημόσιες υπηρεσίες.
Μοναδική καταχώρηση δεδομένων και Ηλεκτρονική διαχείριση εγγράφων. Η σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση πρέπει να είναι εξοπλισμένη με την κατάλληλη υποδομή, ώστε κάθε έγγραφο να καταχωρείται στην αρμόδια υπηρεσία μία φορά και αυτή να έχει την υποχρέωση –αφού εξετάσει την εγκυρότητα των πληροφοριών– να τα καθιστά διαθέσιμα στις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δημοσίου. Αυτό σημαίνει, ο πολίτης προσκομίζει οποιοδήποτε έγγραφο προς το Δημόσιο μία φορά και έκτοτε είναι ευθύνη των κρατικών υπηρεσιών να το αναζητούν ηλεκτρονικά κάθε φορά που το χρειάζονται. Ενημέρωση - Λογοδοσία. Κάθε πολίτης οφείλει να γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπόθεση του και πότε θα μπορέσει να διεκπεραιωθεί. Με τον τρόπο αυτό, τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης επωμίζονται αναλογικό φόρτο εργασίας και ο πολίτης να γνωρίζει πότε θα μπορεί να έχει ικανοποιηθεί το αίτημα του και αν όχι την αιτιολογία. Η διαδικασία προσφέρει τη δυνατότητα να μειωθούν σημαντικά τις επισκέψεις στις δημόσιες υπηρεσίες, ενισχύσει τη διαφάνεια και συνεισφέρει στην αξιολόγηση του προσωπικού κάθε υπηρεσίας.
Σε ένα τόπο που μας παρουσίασαν πριν μερικά χρόνια την ηλεκτρονική διακυβέρνηση ως κάποιου είδους πολυτέλεια, είναι καιρός να αντιληφθούμε πως σήμερα αποτελεί αναγκαιότητα, ώστε να λειτουργεί αποφασιστικά ο δημόσιος τομέας. Μέσα από αυτή, είναι εφικτό η δημόσια διοίκηση να ανακτήσει το κύρος της –αλλά και την εμπιστοσύνη των ίδιων των πολιτών– μέσα από ποιοτικές υπηρεσίες για τις οποίες σήμερα χάνουμε χρόνο και ψυχική ηρεμία προκειμένου να διεκπεραιώσουμε χάνοντας χρόνο στις ουρές. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα εργαλείο εκσυγχρονισμού του ίδιου του κράτους, το οποίο μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματικό μοχλό ενίσχυσης της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της λογοδοσίας. Αλλά και στο τέλος της ημέρας, μπορεί κατ' ουσία να αποδειχθεί ένα σύγχρονο μέσο θωράκισης της ίδιας της Δημοκρατίας.
* Ο κ. Χρίστος Δήμας είναι βουλευτής Κορινθίας της Νέας Δημοκρατίας, τομεάρχης Δημοσιονομικής Πολιτικής και Διδάκτωρ Πολιτικής Οικονομίας (LSE).
Αν σ' αυτά συνυπολογίσει κανείς τις χαμένες εργατοώρες σε ουρές και την ταλαιπωρία του πολίτη που ξυπνάει από τα χαράματα προκειμένου να πάρει νωρίς το «μαγικό χαρτάκι» με τη σειρά προτεραιότητας, τότε δημιουργείται μια εικόνα που δεν τιμά τη χώρα.
Η νέα εποχή της δημόσιας διοίκησης, όμως, δεν έχει ανάγκη από μια αδιάκριτη απαξίωση όσων έγιναν τα τελευταία χρόνια, αλλά από στοχευμένες παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν τη δουλειά των δημοσίων υπαλλήλων και θα προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη. Κινήσεις κλειδιά προς την εξέλιξη αυτή είναι δύο: Η ενοποίηση των βάσεων δεδομένων και η δημιουργία ενός δικτύου προσβάσιμου από όλες τις υπηρεσίες που να απαλλάσσει τον πολίτη από την ταλαιπωρία στις ουρές, αλλά να τον υποχρεώνει σε ηλεκτρονικές συναλλαγές με το Δημόσιο.
Αν καταφέρουμε και πετύχουμε ενοποίηση των βάσεων δεδομένων μέσα από ένα κοινό δίκτυο, με εύκολη πρόσβαση όλες οι υπηρεσίες του κράτους, θα έχουμε κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα για να εξαλείψουμε τις καθυστερήσεις στην έκδοση τυπικών αποφάσεων. Και ταυτόχρονα με την υποχρεωτική πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών με το Δημόσιο τα οφέλη θα είναι σημαντικά: Λιγότερες επισκέψεις σε κρατικές υπηρεσίες, μικρότερο διοικητικό κόστος, περισσότερη ευελιξία για τους δημοσίους υπαλλήλους και λιγότερες πιθανότητες για διαφθορά.
Οι στόχοι της επόμενης μεταρρύθμισης στη δημόσια διοίκηση πρέπει να είναι συγκεκριμένοι:
Απλούστευση διαδικασιών. Προκειμένου οι υπηρεσίες του κράτους να συγκεντρώνουν τα έγγραφα του κάθε πολίτη εύκολα και άμεσα –δίχως την παρέμβαση του– μέσω ενός κοινού δικτύου πληροφοριών. Όταν πετύχουμε να μειωθεί ή να εξαλειφθεί το κενό στη σύνδεση των υπηρεσιών, θα έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα που θα περιορίσει σημαντικά τον χρόνο αναμονής και την ταλαιπωρία στις δημόσιες υπηρεσίες.
Μοναδική καταχώρηση δεδομένων και Ηλεκτρονική διαχείριση εγγράφων. Η σύγχρονη Δημόσια Διοίκηση πρέπει να είναι εξοπλισμένη με την κατάλληλη υποδομή, ώστε κάθε έγγραφο να καταχωρείται στην αρμόδια υπηρεσία μία φορά και αυτή να έχει την υποχρέωση –αφού εξετάσει την εγκυρότητα των πληροφοριών– να τα καθιστά διαθέσιμα στις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δημοσίου. Αυτό σημαίνει, ο πολίτης προσκομίζει οποιοδήποτε έγγραφο προς το Δημόσιο μία φορά και έκτοτε είναι ευθύνη των κρατικών υπηρεσιών να το αναζητούν ηλεκτρονικά κάθε φορά που το χρειάζονται. Ενημέρωση - Λογοδοσία. Κάθε πολίτης οφείλει να γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπόθεση του και πότε θα μπορέσει να διεκπεραιωθεί. Με τον τρόπο αυτό, τα στελέχη της δημόσιας διοίκησης επωμίζονται αναλογικό φόρτο εργασίας και ο πολίτης να γνωρίζει πότε θα μπορεί να έχει ικανοποιηθεί το αίτημα του και αν όχι την αιτιολογία. Η διαδικασία προσφέρει τη δυνατότητα να μειωθούν σημαντικά τις επισκέψεις στις δημόσιες υπηρεσίες, ενισχύσει τη διαφάνεια και συνεισφέρει στην αξιολόγηση του προσωπικού κάθε υπηρεσίας.
Σε ένα τόπο που μας παρουσίασαν πριν μερικά χρόνια την ηλεκτρονική διακυβέρνηση ως κάποιου είδους πολυτέλεια, είναι καιρός να αντιληφθούμε πως σήμερα αποτελεί αναγκαιότητα, ώστε να λειτουργεί αποφασιστικά ο δημόσιος τομέας. Μέσα από αυτή, είναι εφικτό η δημόσια διοίκηση να ανακτήσει το κύρος της –αλλά και την εμπιστοσύνη των ίδιων των πολιτών– μέσα από ποιοτικές υπηρεσίες για τις οποίες σήμερα χάνουμε χρόνο και ψυχική ηρεμία προκειμένου να διεκπεραιώσουμε χάνοντας χρόνο στις ουρές. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα εργαλείο εκσυγχρονισμού του ίδιου του κράτους, το οποίο μπορεί να εξελιχθεί σε πραγματικό μοχλό ενίσχυσης της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας και της λογοδοσίας. Αλλά και στο τέλος της ημέρας, μπορεί κατ' ουσία να αποδειχθεί ένα σύγχρονο μέσο θωράκισης της ίδιας της Δημοκρατίας.
* Ο κ. Χρίστος Δήμας είναι βουλευτής Κορινθίας της Νέας Δημοκρατίας, τομεάρχης Δημοσιονομικής Πολιτικής και Διδάκτωρ Πολιτικής Οικονομίας (LSE).
Πηγή: liberal.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.