Στις 2 Μαΐου του 1519, έφυγε από τη ζωή ένας από τους κορυφαίους και με τη μεγαλύτερη επιρροή καλλιτέχνες όλων των εποχών. Ο Leonardo da Vinci ζωγράφισε το έργο ‘La Scapigliata’ (ή Γυναικείο Κεφάλι) με έναν τρόπο για να δείξει στον κόσμο πώς μια γυναίκα μπορεί να είναι εγγενώς όμορφη με μια άγρια δύναμη που δεν θα μπορούσε να αλυσοδεθεί.
O Leonardo da Vinci θεωρείται ο κορυφαίος Ιταλός καλλιτέχνης της Αναγέννησης. Μια ιδιοφυής προσωπικότητα η οποία δημιούργησε πολύτιμα έργα στην ιστορία της τέχνης. Από τα πιο αναγνωρίσιμα και αναπαραχθέντα έργα ζωγραφικής που υπάρχουν. Τα έργα του είναι παγκοσμίου φήμης, όπως το Salvator Mundi, η Mona Lisa και ο Μυστικός Δείπνος. Πέρα από τα δημιουργήματά του, θαυμάζεται επίσης για τις εμπνευσμένες παρατηρήσεις και τις ιδέες του σε διάφορα σημειωματάρια που έχουν συγκεντρωθεί σήμερα σε διάφορους κώδικες.
Από την εξέταση της πτήσης ενός πουλιού μέχρι το σχεδιασμό πολεμικών μηχανών για τους εργοδότες του, απαθανάτισε την πραγματικότητα και τη φαντασία σε μαγευτικά σχέδια με μελάνι. Λεπτομερείς γραφές με καθρέφτη συνοδεύουν αυτά τα σχέδια, τις σκέψεις και τα πειράματά του που απλώνονται από σελίδα σε σελίδα. Όταν έβλεπε κάτι που δεν ήξερε, ρωτούσε.
Ό,τι δεν μπορούσε να εξηγηθεί από τους άλλους, το εξέταζε και πειραματιζόταν.
Είτε ήταν τέχνη είτε μουσική, επιστήμη ή μαθηματικά, ο Leonardo Da Vinci δεν έκανε καμία διαφοροποίηση μεταξύ όλων αυτών των τομέων της ζωής. Τα μελέτησε όλα με μια ακραία περιέργεια, συνέπλεξε όλους τους κλάδους όπως έκρινε σκόπιμο για να δημιουργήσει έργα που μας έμειναν για πάνω από μισή χιλιετία.
Στο έργο του “Γυναικείο Κεφάλι” απεικονίζει μια νεαρή γυναίκα με το κεφάλι της γερμένο και τα μάτια της χαμηλωμένα. Η στάση της θυμίζει την Παναγία στο “The Virgin of the Rocks”, υποδηλώνοντας ότι το σχέδιο μπορεί να χρησίμευε ως μοντέλο.
Το παρατσούκλι του σχεδίου, La scapigliata, μεταφράζεται σε «ατημέλητο» και αναφέρεται στα παράξενα μαλλιά της νεαρής γυναίκας. Οι χαλαρά σκιαγραφημένοι έλικες και οι ώμοι έρχονται σε αντίθεση με το εξαιρετικά φινιρισμένο πρόσωπο, όπου ο Leonardo διαμόρφωσε απαλά τα ευαίσθητα χαρακτηριστικά της γυναίκας, από τα βαριά βλέφαρά της μέχρι τα τρυφερά χείλη της.
Αποκαλύπτει τα ρευστά μέσα εργασίας του Leonardo, χρησιμοποιώντας τόσο εκφραστικό σχέδιο για τη δημιουργία φόρμας όσο και ελεγχόμενη στρώση για την παροχή λεπτομέρειας.
Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της δουλειάς του Leonardo είναι ότι με απίστευτη ακρίβεια και εκφραστικότητα μετέφερε τα συναισθήματα ενός ανθρώπου στους πίνακές του, σχεδιάζοντας προσεκτικά τα πάντα, ακόμα και τις πιο μικρές λεπτομέρειες. Για να ολοκληρώσει το έργο, ο μεγάλος καλλιτέχνης έκανε επανειλημμένα πολλά σκίτσα, χάρη στα οποία οι ειδικοί ανέλυσαν στη συνέχεια το έργο του καλλιτέχνη και κατέληξαν στα κατάλληλα συμπεράσματα.
Tο ίδιο ισχύει και για τα σκίτσα γυναικείων προσώπων. Το “Kεφάλι Γυναίκας” είναι φτιαγμένο με ασημί μολύβι και κόκκινη κιμωλία σε ροζ έτοιμο χαρτί. Με έναν απίστευτο τρόπο, ο Leonardo da Vinci κατάφερε να μεταφέρει τα συναισθήματά της. Αυτό το εκφράζει μέσα από τα μάτια της κοπέλας, τις γραμμές των χειλιών της ακόμα και στα μαλλιά που κυλούν ομαλά στους ώμους της. Πολλοί ερευνητές έχουν αφιερώσει πάνω από δώδεκα χρόνια για να μελετήσουν τους πίνακες και τα έργα του Da Vinci.
Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι τα σκίτσα, συμπεριλαμβανομένου του «The Woman`s Head», είναι σκίτσα που έκανε ο μεγάλος καλλιτέχνης πριν δημιουργήσει ένα πραγματικό έργο τέχνης. Τα σκίτσα του Leonardo da Vinci είναι ανεκτίμητη παγκόσμια κληρονομιά. Βοηθούν τους ειδικούς να καταλάβουν τι ήθελε να μεταφέρει ο μεγάλος καλλιτέχνης με το έργο του, τι να μεταφέρει στις επόμενες γενιές και τι ήθελε να πει στους απογόνους του.
Γιατί ο Leonardo ζωγράφισε το γυναικείο κεφάλι;
Ο Leonardo da Vinci ζωγράφισε τη La Scapigliata με έναν τρόπο για να δείξει στον κόσμο πώς μια γυναίκα μπορεί να είναι εγγενώς όμορφη με μια άγρια δύναμη που δεν θα μπορούσε να αλυσοδεθεί.
Είναι χαρακτηριστική η αγριότητα των μαλλιών της σε αντίθεση με το διαφωτισμένο πρόσωπό της.
Ωστόσο, η αντίθεση μεταξύ του σχηματισμού των μαλλιών και του λαιμού και της εκλεπτυσμένης μοντελοποίησης του προσώπου πρέπει να είναι σκόπιμη. Υποδηλώνει ότι ο Leonardo εμπνεύστηκε από ένα απόσπασμα (γνωστό κατά την Αναγέννηση) του αρχαίου Ρωμαίου συγγραφέα Πλίνιου του Πρεσβύτερου. Ο Πλίνιος παρατήρησε ότι ο μεγάλος καλλιτέχνης Απελλής άφησε ημιτελή την τελευταία του απεικόνιση της Αφροδίτης της Κω και ότι το έργο ήταν ωστόσο περισσότερο “ολοκληρωμένο” από τον πρώτο, τελειωμένο πίνακα της θεάς.
Ανάμεσα στα πολλά διάσημα έργα τέχνης του Leonardo, το “La Scapigliata” (κοινώς αναφέρεται απλώς ως Γυναικείο Κεφάλι ) είναι ένα που θα μπορούσε να θεωρηθεί ελαφρώς ανορθόδοξο για την εποχή του. Οι κριτικοί υποστήριξαν ότι ο Leonardo δεν σκιαγράφισε απλώς μια γυναίκα με αχτένιστα μαλλιά. Αντίθετα, θεωρούν ότι δημιουργούσε ένα έργο τέχνης που απεικονίζει τη φυσική ομορφιά και τη δύναμη που ενυπάρχουν στις γυναίκες. Η “La Scapigliata” διατηρεί μια αίσθηση ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών σε μια εποχή που δεν υπήρχε τέτοια ισότητα.
H εποχή που δημιούργησε το έργο
Ο Leonardo ολοκλήρωσε το έργο “La Scapigliata” το 1508 στην Ιταλία. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς οι αρχές του δέκατου έκτου αιώνα στην Ευρώπη ήταν μια εποχή εξαιρετικών αλλαγών. Η ανακάλυψη του Νέου Κόσμου στις αρχές του αιώνα έθεσε το υπόβαθρο για περαιτέρω εξερεύνηση του κόσμου και σημαντική οικονομική, επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη. Η Αναγέννηση, που ξεκίνησε στην Ιταλία περίπου δύο αιώνες νωρίτερα, άρχιζε να επεκτείνει ακόμη περισσότερο την κυριαρχία της στην Ευρώπη .
Το πολιτικό σκηνικό στην Ιταλία αυτή την εποχή δεν ήταν καθόλου ενοποιημένο. Η Ιταλία χωρίστηκε σε πολλές διαφορετικές επαρχίες και κράτη, όλα με διαφορετικό κυβερνητικό κεφάλαιο. Αυτή η έλλειψη ενότητας μεταξύ των κρατών πιθανότατα επηρέασε το πολιτιστικό και κοινωνικό αίτημα για αλλαγή. Οι φιλόσοφοι πήραν την «κλασική» γνώση την οποία είχαν διδαχθεί για εκατοντάδες χρόνια και την επανεκτίμησαν πλήρως, αλλάζοντας την και διαμορφώνοντας νέες ιδέες και έννοιες που ταιριάζουν καλύτερα στη νέα τους κατανόηση του κόσμου.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Ιταλία βίωνε επίσης μια ευρύτερη μετατόπιση ισχύος, καθώς η επιρροή της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας εξαπλώθηκε όλο και περισσότερο στην Ευρώπη και πέρα από τον Ατλαντικό. Η γαλλική εισβολή στην Ιταλία το 1494 πυροδότησε περίπου τέσσερις δεκαετίες πολέμων που πρόσθεσαν την πολιτική και κοινωνική αναταραχή στις ιταλικές πόλεις-κράτη. Συνολικά, ωστόσο, η οικονομία εκείνη την εποχή ήταν αρκετά σταθερή ώστε οι περισσότεροι άνθρωποι να ζουν άνετα.
Ο Leonardo, όντας κύριος της εποχής του, ενσωμάτωσε τη μεγάλη αλλαγή στην ατμόσφαιρα γύρω του και τη μετέτρεψε σε ένα απτό και πρωτοποριακό έργο τέχνης. Το 1503 φέρεται να άρχισε να εργάζεται πάνω στη διάσημη Mona Lisa, έναν πίνακα που απεικονίζει επίσης μια γυναίκα σε ένα μοναδικό περίεργο φως.
Ως οργανικό και συναισθηματικό έργο τέχνης, η La Scapigliata δρα ως συνήγορος για τις γυναίκες της Ευρώπης του δέκατου έκτου αιώνα και εξερευνά τη βαθύτερη ψυχολογική σφαίρα του φεμινισμού. Ενώ ο Leonardo πιθανότατα δεν γνώριζε τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του έργου τέχνης του, ήταν ένας αληθινός οραματιστής του οποίου η τέχνη εξακολουθεί να εκτιμάται ιδιαίτερα στη σύγχρονη εποχή μας.
Πηγή: https://filoitexnisfilosofias.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.