Επιμέλεια: Δήμητρα Τσεπεντζή*
* Διευθύντρια 2ου Δημοτικού Σχολείου Ζευγολατιού
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2014-15, αναζητώντας δραστηριότητες και εκπαιδευτικά προγράμματα, κατάλληλα για τους μαθητές του Σχολείου μας, του 2ου 4/θ Δημοτικού Σχολείου Ζευγολατιού, στο πλαίσιο του Κοινωνικού σχολείου, εντάξαμε, στο “Λογοτεχνικό εργαστήρι”, ένα πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο “ΜΥΘΙ ΜΥΘΙ ΠΑΡΑΜΥΘΙ... ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΑΡΧΙΝΑ”.
Στόχος μας ήταν να βρούμε παραμύθια της φυλής των Ρομά – αφού οι μαθητές μας είναι κατά πλειοψηφία Ρομά- που τα ίδια τα παιδιά θα έφερναν στο Σχολείο, από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, να τα καταγράψουμε, να δραματοποιήσουμε κάποιο από αυτά, να μας το αφηγηθούν στη γλώσσα τους και άλλα τέτοια. Σαν ξεκινήσαμε την έρευνα κι ενώ αφιερώσαμε πολύ χρόνο σε αυτή, στάθηκε αδύνατον να βρούμε έστω κι ένα δικό τους παραμύθι.
Αναθεωρήσαμε τους αρχικούς μας στόχους και σκεφτήκαμε να κινηθούμε διαφορετικά. Στήσαμε ένα δημιουργικό λογοτεχνικό-καλλιτεχνικό εργαστήρι και ανασκουμπωθήκαμε...
Όλοι γνωρίζουμε πως το παραμύθι μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο βοήθημα για τη γνωστική, γλωσσική και αισθησιοκινητική καλλιέργεια του παιδιού. Η ώρα του παραμυθιού προξενεί πάντα μεγάλη ευχαρίστηση. Ένας κόσμος ολόκληρος αναδύεται από τα παραμύθια. Η έκφραση «Μια φορά και έναν καιρό …» ασκεί στο παιδί μια μαγική δύναμη, το απογειώνει στον κόσμο της φαντασίας μακριά από τόπο και χρόνο. Όσο κρατά η αφήγηση του παραμυθιού κρατά και το ταξίδι στον κόσμο της φαντασίας.
Αφηγούμαστε, λοιπόν, συστηματικά διάφορα παραμύθια στα παιδιά. Από μια τέτοια διαδικασία θα ήταν παράλειψη να μην σταθούμε και σε κάποιους μύθους του Αισώπου. Ο αρχαίος Έλληνας παραμυθάς, πατέρας της παραβολής ή αλληγορίας, στους πολλούς μύθους που διηγούνταν- γιατί δεν έγραψε κανέναν- επέλεγε για πρωταγωνιστές ζώα και τους έδινε ανθρώπινη λαλιά και ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Κάθε μύθος του Αισώπου αφήνει ένα ηθικοδιδακτικό αποτύπωμα.
Παρατηρήσαμε πως οι αισώπειοι μύθοι κέντρισαν περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών μας. Ένας μύθος από αυτούς τους εντυπωσίασε. Είχε σαν πρωταγωνιστές το λιοντάρι και την αλεπού. Με αφορμή αυτόν, προωθήσαμε την ιδέα να γράψουμε κι εμείς έναν μύθο με ζώα.
Κατόπιν διαλογικής συζήτησης, επιλέξαμε τη γάτα και το ποντίκι, δυο ζώα ιδιαίτερα οικεία για τους μαθητές μας. Φτιάξαμε μια σύντομη ιστορία με αυτά τα δύο ζώα και συζητήσαμε τον τίτλο της. Αποφασίσαμε να την τιτλοφορήσουμε “Ο ΓΚΡΙΖΟΥΛΗΣ ΠΟΝΤΙΚΟΣ”.
Γράψαμε το κείμενο, σε έμμετρο λόγο, ετοιμάσαμε σκίτσα που χρωμάτισαν, με ιδιαίτερη μαεστρία, οι μικροί μαθητές μας, στήσαμε το παραμύθι μας, επεξεργαστήκαμε τις εικόνες στον Η/Υ, παίξαμε με αυτές, κάναμε ένα πλήθος γλωσσικών ασκήσεων και το βιβλιοπαραμύθι μας ήταν έτοιμο!
Τότε γεννήθηκε η ιδέα να το μεταφράσουμε στη μητρική γλώσσα των μαθητών. Το κάναμε με τη δική τους βοήθεια και το αποδώσαμε γραπτά, στο πλαίσιο του δυνατού, με ελληνικά σύμβολα, αφού η γλώσσα Ρομά δεν είναι γραπτή. Το αποτέλεσμα εντυπωσιακό!!!
Μα υπήρχαν οι πιο μικροί μαθητές, που δεν έχουν αναπτύξει ακόμη την αναγνωστική ικανότητα. Τι θα κάναμε με αυτούς; Μια μικρή και απλή ταινία κινουμένων σχεδίων, σκεφτήκαμε, θα βοηθούσε πολύ!Και η σκέψη... έγινε πράξη!
Φυσικά για όλα αυτά εργάστηκαν, αφιερώνοντας πολύ χρόνο και κόπο, οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας, κυρίως ο Δημοσθένης Χριστόπουλος και η συντάκτρια του κειμένου, αλλά και η νηπιαγωγός Ισιδώρα Παππού, που αφηγείται αριστοτεχνικά το παραμύθι.
Στο βίντεο που ακολουθεί αποτυπώνεται το τελικό οπτικοακουστικό αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας.
Δικό σας να το απολαύσετε... αφού ευχηθούμε...
ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΞΕΚΟΥΡΑΣΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.