Παρασκευή 4 Ιανουαρίου 2019

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΓΑΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ: "ΠΟΥΘΕΝΑ ΔΕΝ ΠΑΩ, ΑΚΟΥΣ... Ή ΚΑΝΕΙΣ Ή ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΜΑΖΙ!

ΕΛΥΤΗΣ-1
Ο Οδυσσέας Αλεπουδέλης, όπως ήταν το πραγματικό όνομα του Ελύτη, γεννήθηκε στις 2 Νοέμβρη 1911 στο Ηράκλειο της Κρήτης. 
Το Μονόγραμμα θεωρώ πως είναι από τα πιο ερωτικά και συναισθηματικά ποιήματα που έχουν γραφεί, με γνώμονα μια μεγάλη τραγωδία, το χαμό της αγαπημένης….
Όταν ο ποιητής εμπνεύστηκε αυτό το αριστούργημα της ελληνικής λογοτεχνίας, διέμενε στο Παρίσι, μια πόλη που προφανώς ενίσχυσε τα αισθήματά του και την πένα του.
Το ποίημα γράφηκε την εποχή που ο Ελύτης ήταν περίπου 60 ετών. Δηλαδή άντρας με εμπειρίες ζωής, με κιτάπια γεμάτα από εικόνες, που λαχταρούσαν να βρουν απάγκιο σε κάποια ποιητική του συλλογή.
Τα Μονόγραμμα μιλάει για κάποια κοπέλα που έφυγε από τη ζωή, μη μπορώντας να αντέξει, την μη αποδοχή του έρωτά της, για κάποιο νέο. Ο νέος αυτός λοιπόν λέει αυτά τα λόγια, γεμάτος από θλίψη οδηγούμενος σε μια συναισθηματική αδιέξοδο.

«Έτσι μιλώ για σένα και για μένα
Πάντα εσύ τ’ αστεράκι και πάντα εγώ το σκοτεινόπλεούμενο.
Πάντα εσύ το λιμάνι κι εγώ το φανάρι το δεξιά.
Το βρεμένο μουράγιο και η λάμψη επάνω στα κουπιά.
Ψηλά στο σπίτι με τις κληματίδες
Τα δετά τριαντάφυλλα, το νερό που κρυώνει …
Πάντα εσύ το πέτρινο άγαλμα και πάντα εγώ η σκιάπου μεγαλώνει.
Το γερτό παντζούρι εσύ, ο αέρας που το ανοίγει εγώ.
Πάντα εσύ τό νόμισμα καί εγώ η λατρεία που τοεξαργυρώνει.
Που πια δεν έχω τίποτε άλλο…
Μες στους τέσσερις τοίχους, το ταβάνι, το πάτωμα…Να φωνάζω από σένα και να με χτυπά η φωνή μου.
Να μυρίζω από σένα και ν’ αγριεύουν οι άνθρωποι.
Επειδή το αδοκίμαστο και το απ’ αλλού φερμένο 
Δεν τ’ αντέχουν οι άνθρωποι κι είναι νωρίς, μ’ ακούς …Είναι νωρίς ακόμη μες στον κόσμο αυτόν αγάπη μου 
Να μιλώ για σένα και για μένα.
Πουθενά δεν πάω, μ’ ακούς…
Ή κανείς ή κι οι δύο μαζί…»

Από το Μονόγραμμα του Οδυσσέα Ελύτη…

Πηγή: https://koitamagazine.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.