Τρίτη 28 Μαΐου 2024

ΠΕΝΤΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ - ΤΗΣ ΜΑΓΙΑΣ ΑΓΓΕΛΟΥ!


Πέντε ποιήματα − της Μάγιας Αγγέλου

Μετάφραση: Κώστας Λιννός

ΟΤΑΝ ΕΡΧΕΣΑΙ
(WHEN YOU COME)

Όταν έρχεσαι σε μένα, απρόσκλητος,
Κάνοντάς μου νόημα
Σε αλλοτινά δωμάτια,
Όπου στέκουν οι αναμνήσεις,

Προσφέροντάς μου, καθώς σ’ ένα παιδί,
Μία σοφίτα, συναντήσεις
Ημερών τόσο λιγοστών,
Μπιχλιμπίδια κλεφτών φιλιών,
Ψευτοκοσμήματα από δανεικές αγάπες,
Μπαούλα μυστικών λέξεων,

Εγώ κλαίω.

ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΟΞΟΛΟΓΗΜΑ
(A CONCEIT)

Δώσ’ μου το χέρι σου

Κάνε χώρο για μένα
Για να σε οδηγήσω
Και να σ’ ακολουθήσω
Πέρα απ’ αυτή τη λύσσα
Της ποίησης.

Άσε τους άλλους να ’χουν
Την ιδιαιτερότητα
Των συγκινητικών λέξεων
Και της αγάπης
Για την απώλεια της αγάπης.

Για μένα,
Δώσ’ μου το χέρι σου.

ΑYΠΝΗ
(INSOMNIAC)

Υπάρχουν κάποιες νύχτες
Που ο ύπνος
Το παίζει ντροπαλός,
Ακατάδεκτος και περιφρονητικός.
Κι όλες οι πονηριές
Που σκαρφίζομαι για να πάρω
Τις υπηρεσίες του με το μέρος μου
Είναι άχρηστες σαν πληγωμένη
Περηφάνια, και πολύ πιο οδυνηρές.

ΞΥΠΝΩΝΤΑΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
(AWAKING IN NEW YORK)

Κουρτίνες ζορίζοντας τη θέλησή τους
Ενάντια στον άνεμο,
Παιδιά που κοιμούνται,
Ανταλλάσσοντας όνειρα με Σεραφείμ.
Η πόλη σέρνεται αφυπνισμένη
Πάνω σε υπόγειους ιμάντες · κι εγώ,
Ένας συναγερμός, ξύπνια
Σαν φήμη πολέμου,
Ξαπλωμένη τεντώνομαι στην αυγή,
Αυθόρμητη κι αγνοημένη.

ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ
(PASSING TIME)

Το δέρμα σου σαν αυγή
Το δικό μου σαν μοσχοκάρυδο

Ο ένας ζωγραφίζει την αρχή
Ενός βέβαιου τέλους

Ο άλλος, το τέλος
Μιας σίγουρης αρχής

[Maya Angelou / Μάγια Αγγέλου : Αφροαμερικανίδα πεζογράφος και ποιήτρια. Γεννήθηκε το 1928. Ενεργό μέλος του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα των αφροαμερικάνων στις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Στο έργο της, που τυγχάνει σημαντικής αναγνώρισης στην Αμερική, κυριαρχεί το αυτοβιογραφικό στοιχείο. Ο πρώτος της σύζυγος ήταν Έλληνας απ’ τον οποίο κράτησε το επίθετο.]

Πηγή: https://frear.grMaya Angelou είπε…   DOCTV.GR 28 Μαΐου 2024 Δεν πρέπει ποτέ να κάνεις πρώτη σου προτεραιότητα κάποιον που σε βλέπει σαν μια εναλλακτική λύση. Οι άνθρωποι μπορεί να μη θυμούνται τι έκανες ή τι τους είπες, αλλά πάντα θα θυμούνται πώς τους έκανες να αισθανθούν. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη αγωνία από το να ‘χεις μέσα σου μια ιστορία ανείπωτη. Η αγάπη δεν αναγνωρίζει εμπόδια. Πηδάει εμπόδια, πηδάει φράχτες, διαπερνά τοίχους για να φτάσει στον προορισμό της γεμάτη ελπίδα. Το πουλί δεν κελαηδάει επειδή έχει μια απάντηση. Κελαηδάει επειδή έχει ένα τραγούδι. Οι λέξεις σημαίνουν περισσότερα από αυτό που διατυπώνεται γραπτά. Χρειάζεται η ανθρώπινη φωνή για να τις διαποτίσει με ένα βαθύτερο μήνυμα. Η προκατάληψη είναι ένα βαρύ φορτίο που θολώνει το παρελθόν, απειλεί το μέλλον και κάνει το παρόν απρόσιτο. Οι ανάγκες της κοινωνίας προσδιορίζουν την ηθική της. Αν εγώ δεν είμαι καλός με τον εαυτό μου, πώς μπορώ να περιμένω να είναι οι άλλοι καλοί μαζί μου; Είναι πολύ λεπτή η γραμμή ανάμεσα στο να αγαπάμε τη ζωή και να είμαστε άπληστοι γι’ αυτήν. Κάποιος δεν γεννιέται απαραίτητα με θάρρος, αλλά γεννιέται με δυνατότητα. Χωρίς θάρρος, δεν μπορούμε να ασκήσουμε άλλη αρετή με συνέπεια. Δεν μπορούμε να είμαστε ευγενικοί, αληθινοί, ελεήμονες, γενναιόδωροι ή ειλικρινείς. Όσο αναπνέουμε, ποτέ δεν είναι αργά για να κάνουμε κάτι καλό. Αν δεν σου αρέσει κάτι, άλλαξέ το. Αν δεν μπορείς να το αλλάξεις, άλλαξε τον τρόπο που το αντιμετωπίζεις. Μην παραπονιέσαι. Ζήτα αυτό που θέλεις και να είσαι προετοιμασμένος να το αποκτήσεις. Νομίζω πως το πιο σημαντικό πράγμα, πέρα από την πειθαρχία και τη δημιουργικότητα, είναι το να τολμάς. Δεν υπάρχει συγχώρεση χωρίς αγάπη. Και δεν εννοώ τον συναισθηματισμό. Εννοώ να υπάρχει αρκετό θάρρος να σηκωθεί κανείς και να πει «Σε συγχωρώ. Έχω τελειώσει πια με αυτό». Οι πληροφορίες μας βοηθούν να δούμε ότι δεν είμαστε μόνοι. Ότι υπάρχει κάποιος στο Μισισιπή και κάποιος  στο Τόκιο που κλαίει, άνθρωποι που κάτι περίμεναν και έχασαν, άνθρωποι που είναι ευχαριστημένοι. Αυτό μας βοηθά να δούμε όχι μόνο ότι δεν είμαστε μόνοι, αλλά ότι δεν είμαστε τελικά διαφορετικοί από όλους τους άλλους. Προσπάθησε να γίνεις το ουράνιο τόξο στο σύννεφο κάποιου άλλου. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι η διαφορετικότητα κεντάει ένα πλούσιο χαλί, και πρέπει να καταλάβουμε πως όλοι οι κόμποι του χαλιού έχουν ισότιμη αξία, ανεξάρτητα από το χρώμα τους. Η αποστολή μου στη ζωή δεν είναι μόνο να επιβιώσω, αλλά να ευδοκιμήσω. Και να το κάνω με πάθος, με συμπόνια, με κάποιο χιούμορ και λίγο στυλ. Βρείτε ένα έργο τέχνης, ερωτευτείτε το, θαυμάστε, το. Και συνειδητοποιήστε πως δημιουργήθηκε από ανθρώπινα όντα όπως κι εσείς. Ούτε λιγότερο, ούτε περισσότερο ανθρώπινα. Επιτυχία είναι να σ’ αρέσει ο εαυτός σου, να σ’ αρέσει αυτό που κάνεις και να σ’ αρέσει ο τρόπος που το κάνεις. Η Maya Angelou (Marguerite Annie Johnson, 4 Απριλίου 1928 - 28 Μαΐου 2014) ήταν ποιήτρια, συγγραφέας, ηθοποιός, στέλεχος της Αμερικανικής Κίνησης για τα Πολιτικά Δικαιώματα και καθηγήτρια πανεπιστημίου. Κυκλοφόρησε επτά αυτοβιογραφίες, τρεις μελέτες, αρκετές ποιητικές συλλογές καθώς και μια λίστα από θεατρικές παραστάσεις, ταινίες και τηλεοπτικά προγράμματα μέσα σε 50 χρόνια. Έλαβε δεκάδες βραβεία και πάνω από 50 τιμητικές διακρίσεις. Η Αγγέλου είναι περισσότερο γνωστή για τις επτά αυτοβιογραφίες της, οι οποίες επικεντρώνονται στην παιδική της ηλικία και στα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής της. Η πρώτη αυτοβιογραφία της με τίτλο I Know Why the Caged Bird Sings (1969) περιγράφει την ζωή της μέχρι την ηλικία των 17 ετών και της χάρισε διεθνή αναγνώριση. Ήταν η πρώτη αφροαμερικανίδα συγγραφέας που κατάφερε να μπει στην ελίτ των ευπώλητων εκδόσεων της Αμερικής ενώ κυκλοφόρησε δημοφιλείς δίσκους με ποιήματά της. Ήταν φίλη με τον Malcolm X και τον Martin Luther King και εξελίχθηκε σε εμβληματική προσωπικότητα των πολιτικών δικαιωμάτων, τη δεκαετία του 60. Το ελληνικό επίθετό της προέρχεται από τον πρώτο της γάμο με Έλληνα (με τον οποίο εμφανιζόταν ως χορευτικό ντουέτο τη δεκαετία του 50). Στα ελληνικά κυκλοφορούν τα βιβλία της Ξέρω γιατί κελαηδάει το πουλί στο κλουβί και Τα δυνατά πουλιά της επαγγελίας (από τις εκδ. Πατάκη). [Πηγή: www.doctv.gr]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.