Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2025

ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ: ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΩΝ ΣΥΣΣΩΡΕΥΜΕΝΩΝ ΠΑΡΑΛΕΙΨΕΩΝ ΕΝΟΣ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ!

Οι παθογένειες εξακολουθούν να διαπιστώνονται στις διαδικασίες των ερευνών του δυστυχήματος, επιδεινώνοντας την ήδη οξυμένη δυσαρέσκεια της ελληνικής κοινωνίας.

Δρ Ευάγγελος Στεργιούλης, Αρθρογράφος
Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και ε. α. Υποστράτηγος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Συλλαλητήριο στην πλατεία Συντάγματος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη από τον "Σύλλογο Πληγέντων Δυστυχήματος Τεμπών", Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025
EUROKINISSI

Σε λίγες μέρες συμπληρώνονται δύο χρόνια από το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας, αλλά η δίκη για την απονομή δικαιοσύνης ακόμη να αρχίσει, γεγονός που δημιουργεί ένα ιδιαιτέρως οξυμένο και παρατεταμένο κλίμα συλλογικής κοινωνικής δυσαρέσκειας.
Και μεταξύ τόσων πολλών ερωτημάτων που αιωρούνται εδώ και δύο χρόνια για τον άδικο χαμό 57 ανθρώπων, η σκέψη μας, ως είθισται σε τέτοιες τραγικές περιπτώσεις, ανατρέχει στο παρελθόν για να αναδείξει και να συνδυάσει γεγονότα και συμβάντα που σχετίζονται με συσσωρευμένες παραλείψεις που οδήγησαν σε αυτό το τραγικό αποτέλεσμα.
Πώς είναι δυνατόν να λειτουργούσε σε αυτή τη χώρα ένα τόσο απαρχαιωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, όταν η Ελλάδα ως μέλος της ευρωπαϊκής ένωσης από το 1981 είχε όλες τις ευκαιρίες μαζί και την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου;
Ο ΟΣΕ λειτουργούσε επί σειρά δεκαετιών έχοντας το μονοπώλιο στις σιδηροδρομικές μεταφορές και παρόλα αυτά «φορτώθηκε», από τις κυβερνήσεις που εναλλάχθηκαν στην εξουσία από την αρχή της μεταπολίτευσης και εντεύθεν, με ένα υπέρογκο χρέος που τελικά οδήγησε στην πώληση του στην εξευτελιστική τιμή των 45 εκατομμυρίων ευρώ!
Μάλιστα, για να καταστεί δυνατή η πώληση του, το ελληνικό κράτος διέγραψε το χρέος του οργανισμού που έφτανε στο αστρονομικό ποσό των 750 εκατομμυρίων!
Και αναρωτιέται κάθε λογικά σκεπτόμενος πολίτης αυτής της χώρας, πώς δημιουργήθηκε ένα τόσο υψηλό χρέος σε ένα σιδηροδρομικό οργανισμό που είχε το μονοπώλιο των σιδηροδρομικών μεταφορών και ακόμη περισσότερο πώς ήταν δυνατή η διαγραφή ενός τόσου υψηλού χρέους, χρήματα Ελλήνων φορολογουμένων πολιτών, χωρίς την παρέμβασή της δικαιοσύνης και την απόδοση ευθυνών;
Και όχι μόνο. Έρχεται και η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για να ασκήσει ποινικές διώξεις για την μη εφαρμογή της περιβόητης σύμβασης 717, η οποία με ευρωπαϊκά κονδύλια αποσκοπούσε στην εγκατάσταση ενός σύγχρονου συστήματος τηλεδιοίκησης της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, το οποίο αν είχε ολοκληρωθεί εμπρόθεσμα, ενδεχομένως να είχε αποφευχθεί το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Βεβαίως, η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας δεν εκθέτει μόνο ένα αριθμό δημοσίων λειτουργών για παράβαση των καθηκόντων τους, αλλά κυρίως εκθέτει το ίδιο το πολιτικό σύστημα της χώρας, αναδεικνύοντας τις τεράστιες και διαχρονικές ευθύνες του για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Και έκπληκτη η ελληνική κοινωνία μαθαίνει ότι η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας τέθηκε στο αρχείο από την ελληνική δικαιοσύνη!
Και σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και η προκλητική και ανεύθυνη ομιλία του αρμόδιου υπουργού μεταφορών εντός του κοινοβούλιου που διαβεβαίωνε την ελληνική κοινωνία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων!
Εν κατακλείδι, η διαχρονική ανικανότητα του ελληνικού κράτους και οι διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού πολιτικού συστήματος, συνθέτουν τη σκληρή πραγματικότητα μιας ελλειμματικής και ανοργάνωτης ελληνικής πολιτείας που οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.
Και δυστυχώς αυτή η ανικανότητα και αυτές οι παθογένειες εξακολουθούν να διαπιστώνονται και στις διαδικασίες των ερευνών του δυστυχήματος, παρατείνοντας έτσι τον αφόρητο πόνο των γονιών και των οικείων των θυμάτων και επιδεινώνοντας την ήδη οξυμένη δυσαρέσκεια της ελληνικής κοινωνίας.-

*Ο κ. Ευάγγελος Στεργιούλης είναι Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και ε.α. Υποστράτηγος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Πρώτη δημοσίευση στο dikastiko.gr

Πηγή: https://www.huffingtonpost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.