Ο πολιτισμός είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ισορροπημένη και βιώσιμη ανάπτυξη μιας περιφέρειας. Και βέβαια, όταν λέμε πολιτιστική ανάπτυξη στην περιφέρεια, δεν εννοούμε τα φεστιβάλ που απλώνονται στη χώρα χωρίς ιδιαίτερη φυσιογνωμία.
Είναι κάτι περισσότερο. Αυτό έδειξε η 1η Συνάντηση Δικτύου με τίτλο «Εννέα μουσεία, εννέα τόποι. Χαρτογραφώντας το μέλλον», που οργάνωσε το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα, το οποίο συμπλήρωσε 20 χρόνια δραστηριότητας. Είναι το δεύτερο στη σειρά μετά το Μουσείο Μετάξης, που άνοιξε τις πύλες του το 1990 στο Σουφλί. Εκτοτε ακολούθησαν τα μουσεία: Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου, Πλινθοκεραμοποιίας στον Βόλο, Ελιάς και Λαδιού στη Σπάρτη, Μαρμαροτεχνίας στην Τήνο, Περιβάλλοντος στη Στυμφαλία, Μαστίχας στη Χίο και Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα.
Στα εγκαίνια του τελευταίου, το περασμένο φθινόπωρο, η πρόεδρος του ΠΙΟΠ Σοφία Στάικου είχε βρει το επόμενο βήμα. Πρότεινε τη συνάντηση των δημάρχων των περιοχών στις οποίες λειτουργούν τα εννέα θεματικά μουσεία. Την περασμένη Παρασκευή και Σάββατο στη Δημητσάνα συμφωνήθηκαν κοινές δράσεις, συνεργασίες με παραγωγικούς μορφωτικούς, πολιτιστικούς και άλλους φορείς στις περιοχές όπου βρίσκονται τα μουσεία, σύνδεση των δράσεων με τον τουρισμό και την εκπαίδευση. Επίσης να επαναλαμβάνονται οι συναντήσεις των συντελεστών του δικτύου κάθε χρόνο ανά δήμο (το 2018 θα γίνει στα Ιωάννινα). Εξέτασαν την παρουσία του δικτύου και στο εξωτερικό.
'Oμως, πόσο επηρέασαν κοινωνικά και οικονομικά αυτά τα μουσεία τις τοπικές κοινωνίες; Η μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε στη συνάντηση ήταν αποκαλυπτική. Τα οφέλη είναι πολλαπλά. Θέσεις εργασίας, εισοδήματα και απασχόληση στους κλάδους που συνδέονται με τον εφοδιασμό των μουσείων, αναβάθμιση της περιοχής, αύξηση του τουρισμού, ζήτηση των τοπικών προϊόντων κ.ά. Και όλα αυτά σε δήμους με πληθυσμό μικρότερο των 100 χιλιάδων κατοίκων. Αλλωστε, η πλειονότητα των μουσείων του ΠΙΟΠ δεν βρίσκεται σε μεγάλα αστικά κέντρα, με εξαίρεση τα μουσεία στα Ιωάννινα και τον Βόλο. Σύμφωνα με τον γεν. διευθυντή του ΙΟΒΕ, καθηγητή Νίκο Βέττα, 220.000 άτομα επισκέφθηκαν τα μουσεία αυτά το 2016 σημειώνοντας αύξηση κατά 14,25% συγκριτικά με το 2015. Αν προσθέσουμε και τους επισκέπτες των δύο νέων μουσείων (Μαστίχας και Αργυροτεχνίας), η αύξηση φτάνει στο 48,7%. Με μια συντηρητική εκτίμηση των καταλυτικών επιδράσεων εκτιμά ότι η λειτουργία των μουσείων οδήγησε σε αύξηση της τουριστικής δαπάνης στις περιοχές αυτές τουλάχιστον 5,5 εκατ. ευρώ και η συμβολή τους στο ΑΕΠ της χώρας υπερβαίνει τα 13,4 εκατ. ευρώ. Αξιοποιώντας τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, προκύπτει πως η επισκεψιμότητα στο δίκτυο ΠΙΟΠ σε σύγκριση με τα κρατικά μουσεία είναι αυξημένη εκτός του καλοκαιριού.
14η θέση πέρυσι
Πέρυσι το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης σκαρφάλωσε στη 14η θέση μεταξύ των 164 μουσείων της χώρας, ξεπερνώντας σε επισκεψιμότητα το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων. Της Μουσείο Μαστίχας (τον Ιούνιο γίνεται ενός έτους) βρέθηκε στη 17η θέση και της Στυμφαλίας στη 19η. Επιπλέον το 2016 τα έσοδα από τα εισιτήρια των εννέα μουσείων, τις πωλήσεις προϊόντων στα έξυπνα πωλητήριά τους και τη λειτουργία των κυλικείων ανήλθαν σε 339,3 χιλιάδες ευρώ έναντι των 230,8 χιλιάδων το 2015 (+45,7%). Αν υπολογίσουμε και τις 102,7 χιλιάδες ευρώ από τις πωλήσεις μέσω των καταστημάτων, τα συνολικά έσοδα διαμορφώθηκαν στις 442 χιλιάδες ευρώ για το 2016.
«Πριν από περίπου 15 χρόνια διαπιστώσαμε ότι χανόταν ένας σημαντικός κρίκος της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Επρόκειτο για την παραγωγική ιστορία της Ελλάδος, ουσιαστικά τις μεθόδους, τις παραδόσεις αλλά και τις προβιομηχανικές πρακτικές που αναπτύχθηκαν σε διάφορες γωνιές της χώρας για την αξιοποίηση φυσικών πόρων», είπε η πρόεδρος του ΠΙΟΠ εξηγώντας πώς δημιουργήθηκε το δίκτυο των θεματικών μουσείων. «Μια αφήγηση για το τι πραγματικά σημαίνει βιώσιμη ανάπτυξη». Την τελευταία 10ετία οι επισκέπτες του δικτύου έφτασαν το 1 εκατ. άτομα. Ειδικότερα την τελευταία τετραετία η αύξηση των επισκεπτών αντιστοιχεί στο 40%! Η συνεργασία όλων που ζήτησε η κ. Στάικου για τα θεματικά μουσεία έχει ιδιαίτερη σημασία «σε μία Ευρώπη που αναζητεί πεδία πολιτιστικής συνεργασίας αλλά και επιδιώκει τη διατήρηση της πολιτιστικής της πολυμορφίας».
Ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης στάθηκε στη προσέγγιση του ΠΙΟΠ «πως η παράδοση μπορεί να χρησιμεύσει στην παραγωγή μιας σύγχρονης κοινωνίας». «Ενδιαφέρουσα κίνηση» χαρακτήρισε τη συνάντηση η γ.γ. του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη, «που θα πυροδοτήσει νέες αντιδράσεις, οι οποίες θα λειτουργήσουν θετικά τόσο για τα ίδια τα μουσεία όσο και για τις τοπικές κοινωνίες των περιοχών που τα φιλοξενούν», ενώ η Ευρυδίκη Κουρνέτα, γ.γ. του υπουργείου Τουρισμού, υπογράμμισε πως ο πολιτιστικός τουρισμός έχει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 15% έναντι 8% του μαζικού τουρισμού.
Πηγή: kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.